- Hlavní strana
- Konference 2009
- Pozvánka
- Přihláška na konferenci
- Seznam účastníků
- Témata konference
- Důležité termíny
- Forma příspěvku
- Program konference
- Programový výbor
- Organizační výbor
- Přednášející pro plenární jednání
- Ubytování
- Mapa ubytování v Hradci Králové
- Údaje pro platbu konferenčního poplatku
- Pozvánka Kognice 2009
- Kontakt
- Přihláška na konferenci 2009
- Výkladový slovník
- Databáze zdrojů a informací
- Diskusní fórum
Vítejte! Dnes je Čtvrtek 24. dubna 2025 - Svátek má Jiří, zítra Marek
Výkladový slovník
aktivita, kognitivní
viz kognitivní aktivita
antropologie, kognitivní
viz kognitivní antropologie
archeologie, kognitivní
viz kognitivní archeologie
architektura, kognitivní
viz kognitivní architektura
artefakty, kognitivní (angl. cognitive artifacts)
viz kognitivní artefakty
deficit, neurokognitivní
viz neurokognitivní deficit
deformace, kognitivní
viz kognitivní deformace
disonance, kognitivní
viz kognitivní disonance
dovednost, kognitivní
viz kognitivní dovednost
ekonomie, kognitivní
viz kognitivní ekonomie
emoce, prekognitivní
viz prekognitivní emoce
ergonomie, kognitivní (angl. cognitive ergonomics)
viz kognitivní ergonomie
expanze, kognitivně-interakcionistická
viz kognitivně-interakcionistická expanze
filtry, kognitivní
viz kognitivní filtry
flexibilita, kognitivní
viz kognitivní flexibilita
funkce, kognitivní
viz kognitivní funkce
fuzzy kognitivní mapy (angl. fuzzy cognitive maps, FCMs)
metoda výpočtu, kombinující fuzzy logiku a neuronové sítě
heuristika, kognitivní
viz kognitivní heuristika
iluze, kognitivní
viz kognitivní iluze
imperativ, kognitivní
viz kognitivní imperativ
kognitivně nepenetrabilní (angl. cognitively impenetrable)
kognitivní proces, který není dostupný pro introspekci, není tedy dostupný pro vědomí
kognitivně-interakcionistická expanze (angl. cognitive-interactionistic expansion)
označení velkého pokroku v oblasti výzkumu myšlení a současně velkého nárůstu informací a znalostí, spojeného s rozvojem kognitivní vědy a konekcionismem. Viz též kognitivní obrat, new look.
kognitivně-procesní přístup (angl. cognitive-processual approach)
přístup k poznávání společnosti, který vychází ze spojení kognitivních a symbolických přístupů s dalšími aspekty společnosti a z úlohy ideologie jako aktivní organizační síly. Je alternativou materialistické orientace na funkčně-procesní přístup (angl. functional-processual approach). Kognitivně-procesní přístup využívá teoretický přístup metodologického individualismu (angl. methodological individualism). Podle HYPERDICTIONARY 2003.
kognitivní (angl. cognitive)
týkající se poznávání, poznání
kognitivní aktivita (angl. cognitive activity)
obecné označení pro poznávací činnost centrální nervové soustavy (zúženě mozku). Viz též kognitivní funkce.
kognitivní antropologie (angl. cognitive anthropology)
součást antropologie, věda zabývající se způsobem lidského myšlení v kulturním kontextu – např. jak lidé různých kultur shromažďují informace o okolním světě, jak tyto informace zpracovávají a jak na základě nich přijímají rozhodnutí. Základní metodou zkoumání je praktická etnografie, kdy výzkumník žije dlouhou dobu v blízkém kontaktu se zkoumanou komunitou. Viz též kulturní antropologie, kognitivní archeologie.
kognitivní archeologie (angl. cognitive archaeology)
studium historických společností s důrazem na studium historických způsobů myšlení a symboliky z dochovaných reliktů (podle HYPERDICTIONARY 2003). Do vzniku písma je způsob myšlení odvozován pouze z dochovaných artefaktů (stavby, kresby, sošky atd.). Srovnej paleopsychologie, evoluční psychologie. Viz též archetyp, ikonografie, kognitivní antropologie, symbol, kulturní antropologie, symbol.
kognitivní architektura (angl. cognitive architecture, mental architecture)
propojené mentální prvky, které jsou nutné k vytvoření mentální reprezentace, která řeší určité problémy a vykazuje inteligentní chování. Architektura vyjadřuje, že toto propojení mentálních prvků je stálé a determinuje základní vlastnosti systému. Kognitivní architektura může abstrahovat od biologických struktur (srovnej symbolická reprezentace a konekcionismus) a být modelována prostředky umělé inteligence. Příklady kognitivní architektury jsou krátkodobá paměť a dlouhodobá paměť (podle DUNLOP 1993).
kognitivní artefakty (angl. cognitive artifacts)
fyzické objekty, vytvořené lidmi pro podporu, zlepšení nebo zesílení kognice. Mezi příklady kognitivních artefaktů lze zařadit kalendář, uzly na kapesníku, počítače, seznam pro nákup (podle The MIT Encyclopedia of the Cognitive Science 1999).
kognitivní deformace (angl. cognitive distortion)
logické chyby v myšlení, které vznikají na základě zkresleného vnímání reálného světa díky stavu psychiky, a to vnímání negativní (stavy deprese), nebo přehnaně pozitivní (stavy euforie). Viz též emoce, kognitivní terapie, metakognice.
kognitivní disonance (angl. cognitive dissonance)
psychologický stav, v němž je pociťován rozpor mezi novými zkušenostmi a vjemy a předchozími osobními zkušenostmi a znalostmi (Festinger), synonymum pro disonantní kognici. Viz též koherence, teorie kognitivní disonance.
kognitivní dovednost (angl. cognitive skill)
schopnost individua chápat a využívat informace, znalosti a dovednosti a využívat je také při učení novým znalostem a dovednostem. Srovnej inteligence, IQ. Viz též kreativita.
kognitivní ekonomie (angl. cognitive economy)
schematizace a generalizace v klasifikaci objektů reálného i imaginárního světa – využívání pojmů, symbolů pro označování celých tříd objektů, což zjednodušuje (resp. vůbec umožňuje) komunikaci a symbolické myšlení. Podobné myšlenky byly vysloveny E. Roschem (teorie kategorizace – angl. categorization theory) a H. Simonem (kognitivní heuristika v souvislosti s diskusí ohraničené racionality). Viz též generalizace, lidová biologie.
kognitivní ergonomie (angl. cognitive ergonomics)
studium kognice v pracovním prostředí ve vztahu k designu technologií, organizaci a výukovému prostředí. Kognitivní ergonomie analyzuje práci v termínech kognitivní reprezentace a kognitivních procesů a směřuje k návrhu designu pracoviště, používaných zařízení a procesů tak, aby podporovaly spolehlivé, efektivní a dostatečné kognitivní procesy (The MIT Encyclopedia of the Cognitive Science 1999)
kognitivní etologie (angl. cognitive ethology)
studiem mentálních zkušeností zvířat v jejich přirozeném prostředí (zúžené pojetí; obecněji i v umělém prostředí) v jejich každodenním životě. Studium komplexnosti reakcí a chování při výchově mláďat, obraně před predátory, pociťování bolesti i slasti ukazuje, že zvířata disponují vědomím včetně stavů, jakým je očekávání (The MIT Encyclopedia of the Cognitive Science 1999)
kognitivní evokované potenciály
viz evokované potenciály
kognitivní filtry (angl. cognitive filters)
mechanismus v lidské psychice, který přednostně propouští do vědomí pouze některé informace, především ty, které jsou ve shodě s vlastními názory, přesvědčením a očekáváním jedince. Viz též disonantní kognice, kognitivní flexibilita, kognitivní disonance, konsonantní kognice, podvědomí, učení kognitivní flexibility.
kognitivní flexibilita (angl. cognitive flexibility)
tvořivá schopnost změnit své znalosti a jejich souvislosti jako reakce na nové informace, znalosti a vlastní zkušenosti. Lidé se vyznačují širokým spektrem kognitivní flexibility. Srovnej fixace. Viz též kognitivní disonance, disonantní kognice, kreativita, plasticita mozku, plasticita nervového systému, učení kognitivní flexibility.
kognitivní funkce (angl. cognitive function)
dílčí činnosti myšlení, na které lze podle různých přístupů výpočetního modelování myšlení rozdělit lidské myšlení. Viz též atomistická psychologie, CRUM, CRUMBS, funkcionalismus, kognitivní aktivita, kognitivní proces, léze, mentální reprezentace, teorie myšlení.
kognitivní heuristika (angl. cognitive heuristics)
zjednodušené modely světa a způsoby uvažování, které lidé k interpretaci reality využívají. Pojem byl zaveden Simonem (SIMON 1987) v rámci jeho diskusí ohraničené racionality. Viz též heuristika, kognitivní ekonomie, kognitivní iluze.
kognitivní iluze (angl. cognitive illusions)
chyby v interpretaci vlastní zkušenosti nebo zprostředkovaných informací za použití kognitivních heuristik. Pojem zavedli TVERSKY & KAHNEMAN (1983). Srovnej smyslový klam, kognitivní deformace.
kognitivní imperativ (angl. cognitive imperative)
lidská potřeba vnést řád do světa pomocí kognitivních procesů (HYPERDICTIONARY 2003). Jedním z jeho projevů je ortogonalizace.
kognitivní konstruktivismus (angl. cognitive constructivism)
psychologický směr, který vysvětluje poznávání jako proces skládání jednotlivých informací a znalostí o reálném světě do vnitřně konzistentního systému struktur a představ o světě. Tento proces je možný provést mnoha alternativními způsoby, které jsou výrazně ovlivněny kulturou, interpretačními schématy a strategiemi organizovanosti. Významné pro poznávání je využívání podobností a odlišností. Viz též disonantní kognice, konsonantní kognice, koherence, teorie kognitivní disonance.
kognitivní lingvistika (angl. cognitive linguistics)
souhrn různých dílčích teorií, hypotéz a výzkumných programů, které se zabývají vztahem mezi řečí a kognitivními schopnostmi. Viz též determinace řečí, jazyk, lingvistika, relativita řeči, Sapir-Whorfova hypotéza.
kognitivní mapa (angl. cognitive map, CM)
vnitřní (mentální) reprezentace vnější reality v mozku člověka (nebo zvířat), v tradičním pojetí především z hlediska prostorových vztahů mezi objekty – např. představa o Evropě, o vlasti, o rodném městě, o bezprostředním okolí svého domu. Kognitivní mapě předchází zformování percepční mapy. Kognitivní mapa může mít percepčně determinované součásti. Ovlivňuje rozhodování, chování a znalostní strukturu. Kognitivní mapa není přesným odrazem reality, uplatňují se v ní různá zkreslení vzdáleností, úhlů, nezahrnuje celou navštívenou oblast („bílá místa“), mohou v ní být preferována a zdůrazněna některá místa a trasy atd. Proces vytváření a využívání kognitivních map (získávání, kódování, ukládání, vyhledání, dekódování) je označován jako kognitivní mapování. V cestovním ruchu může být vhodné ovlivňování tvorby kognitivních map využito v rámci destinačního managementu. Často dochází k záměně s pojmem mentální mapy, které jsou používány jako obecnější označení pro percepční mapy i kognitivní mapy (podle PÁSKOVÁ – ZELENKA 2002).
kognitivní mapování (angl. cognitive mapping)
též mentální mapování; 1. obecné označení pro metody zkoumání (měření) mentální reprezentace, někdy je tak zúženě označováno převádění prostorové mentální mapy (kognitivní mapy) do grafické reprezentace (např. s využitím náčrtků). Cílem je popsat mentální mapy, do nichž si subjekt ukládá vjemy (viz percepční mapa), emoce, znalosti a informace. Zakladatelem přístupu byl TOLMAN (1959). Mezi metody kognitivního mapování patří strukturované mentální mapování a nestrukturované mentální mapování. Viz též kognice, zpracování informací; 2. proces vytváření kognitivních map
kognitivní modelování (angl. cognitive modelling)
vytváření počítačových modelů toho, jak lidé vykonávají zadání a řeší problémy, vycházející z psychologických principů a výzkumů. V praxi může být kognitivní modelování využito např. pro předpověď druhu a počtu chyb, které udělají lidé při řešení úkolu, a času, který na něj spotřebují. Dvěma základními přístupy jsou konekcionistické kognitivní modelování (angl. connectionist cognitive modelling) a symbolické kognitivní modelování (angl. symbolic cognitive modelling). Srovnej mentální model. Viz též CRUM, CRUMBS, distributivní reprezentace, fuzzy kognitivní mapy, GOMS, kognitivní funkce, konekcionismus, mentální reprezentace, metakognice, modelování, neuronová síť, reprezentace, simulace, teorie myšlení, teorie poznání.
kognitivní neurověda (angl. cognitive neuroscience)
věda kombinující přístupy neurovědy a kognitivní vědy, studuje biologickou podstatu kognitivních procesů. Viz též neuropsychologie.
kognitivní obrat (angl. cognitive revolution)
změna směřování v oblasti kognitivního výzkumu od behaviorismu ke kognitivní vědě a kognitivní psychologii. Viz též kognitivně-interakcionistická expanze, konekcionismus, new look.
kognitivní obsah (angl. cognitive content, content, mental object)
souhrn všeho, co bylo procítěno, poznáno, naučeno (HYPERDICTIONARY 2003). Viz též mentální reprezentace, ortogonalizace.
kognitivní operace (angl. cognitive operation)
viz kognitivní proces
kognitivní penetrabilita (angl. cognitive penetrability)
míra, v níž mohou být kognitivní procesy vědomě ovlivňovány (pojem zavedl Z. Pylyshin). Krajními mezemi je kognitivní nepenetrabilita (angl. cognitive impenetrability), kdy kognitivní proces nemůže být vědomě ovlivňován cíli, přáními či záměry, a situace, kdy kognitivní proces může kompletně vědomě ovlivňován (proces je kognitivně penetrabilní, angl. cognitive penetrable). Podle DUNLOP 1993 je typickým příkladem kognitivní nepenetrability signál, přicházející ze sítnice oka do mozku, naopak interpretace tohoto signálu je (zčásti) kognitivní penetrabilní. Viz též kontinuum vědomí – nevědomí, nevědomí, podvědomí, subkognice, vědomí.
kognitivní perspektiva (angl. cognitive perspective)
psychologická analýza toho, jak lidé zpracovávají, ukládají a vybavují si informace a znalosti a jak jsou tyto informace a znalosti využívány při rozhodování a řešení problémů. Viz též kódování, mentální reprezentace, metakognice, zpracování informací.
kognitivní proces (angl. cognitive process, cognitive operation, mental process)
též kognitivní operace, mentální operace; proces získávání, zpracování, ukládání, využívání a transformace informací a znalostí člověkem, jehož součástí je vytvořené percepční prostředí a behaviorální prostředí, paměť, symbolizace, myšlení, řeč, pozornost, uvědomování si kvality, kvantity a struktury fyzického světa, obklopujícího jedince a jeho vnitřního světa atd. Je ovlivněn individuální percepcí, předchozí zkušeností (kulturní a sociální vlivy, vlivy životního prostředí atd.), strukturou vyšší nervové soustavy. Srovnej význam pojmů kognice, mentální jevy. Viz též kategorizace, kognitivní mapování.
kognitivní přístup v psychologii (angl. cognitive approach in psychology)
1. přístup, který se zaměřuje především na popis a výklad kognitivních procesů v psychice (rozhodování, řešení problémů, paměť, percepce, očekávání apod.); 2. přístup, který zdůrazňuje vliv myšlení, znalostí, zkušeností a přesvědčení na chování jedince (volně podle HARTL – HARTLOVÁ 2000)
kognitivní psychologie (angl. cognitive psychology)
součást psychologie, která podrobně studuje celý proces mezi podnětem, jeho zpracováním a případně i uložením v mozku a odpovědí. Součástí studia jsou proto mimo jiné pozornost, percepce, učení, paměť, řešení problémů, reprezentace znalostí, logické myšlení, kreativita (běžně uváděné vymezení kognitivní psychologie). Významnými představiteli kognitivní psychologie byli HAYES (1978), PAIVIO (1986), KOSSLYN (1991). Metodami studia jsou mimo jiné aplikace matematiky a modelování na experimenty s výzkumem chování. Někdy je zúženě vnímána jako přístup ke studiu mentálních jevů na základě modelů zpracování informací, obvykle v analogii s počítačem (DUNLOP 1993). Přesněji lze kognitivní psychologii vymezit tak, že základním přístupem kognitivní psychologie ke studiu výše uvedených oblastí je způsob přijímání dat a informací, jejich zpracování, ukládání, vybavování, reprezentace atd. Kognitivní psychologie zpravidla pracuje na vyšších úrovních abstrakce nad úrovní biologickou. Opačným krajním přístupem ke kognitivní psychologii je v psychologii behaviorismus. Viz též experimentální estetika, kognitivní funkce, kognitivní modelování, kognitivní věda, počitek, teorie poznání, vjem, zapomínání, zpracování informací.
kognitivní reprezentace (angl. cognitive representation)
viz mentální reprezentace
kognitivní stav (angl. cognitive state, state of mind)
stav, spojený s individuálními kognitivními procesy
kognitivní strategie (angl. cognitive strategy)
způsob, jak jedinec využívá své předchozí znalosti, zkušenosti, dovednosti a přístupy v procesu učení (HARTL – HARTLOVÁ 2000). Srovnej kognitivní styl, kognitivní struktura.
kognitivní struktura (angl. cognitive structure)
obecný myšlenkový rámec jedince, který může mít přímý vliv na prožívání fenomenálního prostředí. Blízkým pojmem je kognitivní styl. Srovnej kognitivní strategie.
kognitivní styl (angl. cognitive styl)
ucelený způsob, kterým osobnost myslí, vnímá, prožívá, pamatuje si, řeší problémy. Jsou uvažovány také dílčí kognitivní styly – např. pro provádění matematických výpočtů. Kognitivní styl je výrazně individuální a je determinován předchozí zkušeností, učením, osobními dispozicemi atd. Srovnej kognitivní strategie, kognitivní struktura. Viz též environmentální psychologie, IQ, kognitivní psychologie, psychologický profil.
kognitivní systém (angl. cognitive system)
1. souhrn/konstrukt/mapa vzájemně propojených znalostí, přání a postupů rozhodování o sobě, fyzickém a sociálním prostředí a kognitivních systémech druhých osob. Každé individuum má zpravidla několik oddělených kognitivních systémů. Srovnej kognitivní styl, kognitivní struktura. Viz též negentropie; 2. obecné označení pro biologický systém, který zpracovává informace
kognitivní teorie (angl. cognitive theory)
1. obecně: ucelená tvrzení, týkající se mentálních reprezentací a procesů, které se nad nimi/v rámci nich odehrávají. Viz též CRUM, CRUMBS, kognitivní věda, reprezentace; 2. názor v sociologii o tom, že poznávací procesy v sociální komunikaci mají rozhodující význam pro vznik a setrvání sociální struktury
kognitivní terapie (angl. cognitive therapy)
forma terapie zavedená a rozvinutá A. Beckem. Vychází z předpokladu, že někteří lidé mají o sobě negativní, neadaptivní iracionální představy, resp. že lidé tyto představy a zkušenosti nevhodně třídí, interpretují a prožívají, a že tyto představy a jejich interpretace jim mohou způsobovat různé problémy. Podstatou terapie je takové působení, aby tyto představy a způsob jejich interpretace byly nahrazeny pozitivnějšími a více adaptivními. Jedou z metod kognitivní terapie je využití virtuální reality. Srovnej behaviorální terapie. Viz též kognitivní deformace, teorie kognitivní deformace.
kognitivní učení (angl. cognitive learning)
způsob učení, zaměřený na principy, přístupy, znalosti, způsoby řešení problémů, pojmy. Viz též kognitivní strategie, metakognice, psychologie učení, teorie poznání, učení kognitivní flexibility.
kognitivní věda (angl. cognitive science)
též kognitivní vědy; věda, která se zabývá studiem inteligence a inteligentních systémů (živých i umělých), se zvláštním zřetelem na „inteligentní“ chování jako výpočetní proces (podle SIMON – KAPLAN 1989). Využívá přitom poznatků mnoha vědních disciplín, především informatiky, kognitivní psychologie, filosofie (zejména filosofie myšlení), lingvistiky, neurovědy, neurobiologie, neurofarmakologie, neurofyziologie, neuropsychologie, neurotechnologie, biochemie, biofyziky, medicíny, umělé inteligence, antropologie. Hlavními tématy zkoumání kognitivní vědy jsou řeč, učení, reprezentace znalostí, percepce a myšlení. Viz též CRUM, CRUMBS, fyzikalismus, komputacionalismus, konekcionismus, lidský mozek, mentální reprezentace, symbolická reprezentace, Turingův test.
kognitivní vědy
viz kognitivní věda
kognitivní vývoj (angl. cognitive development)
1. obecně: ontogenetický vývoj myšlení, jeho jednotlivých kognitivních funkcí a kognitivních procesů; 2. v souvislosti s lidskou ontogenezí je tak zúženě označován rozvoj dětských schopností poznávání okolního světa (kdy je kognitivní vývoj nejdynamičtější). Původní představa (někdy označována jako teorie kognitivního vývoje, angl. cognitive developmental theory) relativně ostře ohraničených etap kognitivního vývoje dětí J. Piageta z roku 1969 (senzomotorická – angl. sensori-motor, pre-operační – angl. preoperational, konkrétně-operační – angl. concrete operational a formálně-operační – angl. formal operational) je nahrazena představou o výrazně individuálním rozvoji schopností jednotlivých dětí ve vztahu k percepcím, zvládání jazyka, rozhodování atd. Sledování kognitivního vývoje je významné pro kognitivní vědu ve vztahu k objasňování mechanismu a souvislostí rozvoje jednotlivých kognitivních funkcí a kognitivních procesů. Viz též adaptace, formálně operační myšlení, konkrétní operace, předoperační stadium, senzomotorické stadium, vývojová psychologie.
konekcionistické kognitivní modelování (angl. connectionist cognitive modelling)
viz kognitivní modelování
konkrétní kognitivní mapa (angl. concrete cognitive map)
kognitivní mapa, která vzniká konkrétní interakcí individua s konkrétním prostředím/prostranstvím/částí reálného světa. Srovnej obecná kognitivní mapa. Viz též percepční mapa.
konstruktivismus, kognitivní
viz kognitivní konstruktivismus
lingvistika, kognitivní (angl. cognitive linguistics)
viz kognitivní lingvistika
mapa, kognitivní
viz kognitivní mapa
mapa, kognitivní konkrétní
viz konkrétní kognitivní mapa
mapa, kognitivní obecná
viz obecná kognitivní mapa
mapování, kognitivní
viz kognitivní mapování
mapy, fuzzy kognitivní
viz fuzzy kognitivní mapy
modelování, kognitivní
viz kognitivní modelování
modelování, konekcionistické kognitivní (angl. connectionist cognitive modelling)
viz kognitivní modelování
modelování, symbolické kognitivní (angl. symbolic cognitive modelling)
viz kognitivní modelování
neurokognitivní (angl. neurocognitive)
vztahující se ke kognitivním funkcím, které se úzce spojují s funkcí určitých částí mozku. Blíže viz neurokognice.
neurokognitivní deficit (angl. neurocognitive deficit)
oslabení nebo absence jedné nebo více kognitivních funkcí, spojená s nemocí nebo fyzickým poškozením konkrétních oblastí mozku. Rozsah neurokognitivního deficitu se zjišťuje neuropsychologickými testy (angl. neuropsychological tests) a je důležitým vodítkem hledání vztahu mezi kognitivní funkcí a příslušnou oblastí (oblastmi) mozku, což vede k důkazům pro myšlenku lokalizace. Viz též afázie, amygdala, Brockova oblast, hierarchie, hipokampus, hypotalamus, léze, lidský mozek, specializace hemisfér, thalamus, Wernickova oblast.
obecná kognitivní mapa (angl. general cognitive map)
kognitivní mapa ve formě obecného schématu pro určitý pojem, určitou situaci. Uplatňuje se v různé míře v procesu kognitivního mapování, její struktura i existence jsou výrazně individuální. Srovnej konkrétní kognitivní mapa. Viz též sémantická paměť.
obrat, kognitivní
viz kognitivní obrat
obsah, kognitivní
viz kognitivní obsah
operace, kognitivní
viz kognitivní proces
penetrabilita, kognitivní
viz kognitivní penetrabilita
perspektiva, kognitivní
viz kognitivní perspektiva
potenciály, kognitivní evokované
viz kognitivní evokované potenciály
prekognitivní emoce (angl. precognitive emotions)
emoce, které nejsou podmíněny (spojeny) s kognitivními procesy. Viz též intuice, subkognice.
proces, kognitivní
viz kognitivní proces
přístup, kognitivně-procesní
viz kognitivně-procesní přístup
přístup, kognitivní v psychologii
viz kognitivní přístup v psychologii
přístupy, socio-kognitivní
viz socio-kognitivní přístupy
psychologie, kognitivní
viz kognitivní psychologie
reprezentace, kognitivní
viz mentální reprezentace
stav, kognitivní
viz kognitivní stav
strategie, kognitivní
viz kognitivní strategie
struktura, kognitivní
viz kognitivní struktura
styl, kognitivní
viz kognitivní styl
styl, kognitivní
viz životní styl
symbolické kognitivní modelování (angl. symbolic cognitive modelling)
viz kognitivní modelování
systém, kognitivní
viz kognitivní systém
teorie kognitivní deformace (angl. cognitive distortion theory)
názor, že depresivní stavy jsou výsledkem chybného myšlení, jakými jsou nadsazování negativního a ignorování pozitivního, což vede k depresivnímu hodnocení sebe, druhých i celého světa. Viz též behaviorální terapie, kognitivní deformace, kognitivní terapie.
teorie kognitivní disonance (angl. cognitive dissonance theory)
teorie vysvětlující, jak se mění zkušenosti nebo hypotézy lidí o jich samých nebo jejich okolí. Zakladatelem je Festinger (FESTINGER 1957). Základním předpokladem teorie je, že motivací osob je odstranění nekonsistentní kognice. Viz též disonantní kognice, environmentální bublina konsonantní kognice.
teorie kognitivního vývoje (angl. cognitive developmental theory)
viz kognitivní vývoj
teorie, kognitivní
viz kognitivní teorie
terapie, kognitivní
viz kognitivní terapie
učení kognitivní flexibility (angl. cognitive-flexibility learning)
způsob učení, kdy obsah výuky a výukové aktivity jsou různě prezentovány, je kladen důraz na různé pohledy a přístupy, na vytváření různých konstrukcí znalostí. Výsledkem je zvyšování kognitivní flexibility jedince, tedy schopnosti diferentněji mentálně i behaviorálně reagovat na vnitřní i vnější podněty. Srovnej kognitivní učení. Viz též kognitivní disonance, kognitivní flexibilita, disonantní kognice, kreativita, plasticita mozku, plasticita nervového systému.
učení, kognitivní
viz kognitivní učení
věda, kognitivní
viz kognitivní věda
vědy, kognitivní
viz kognitivní věda
vývoj, kognitivní
viz kognitivní vývoj