Rozvrh

Rozvrh

Na naší škole si rozvrhy tvoří každý sám, dle svého uvážení. Můžeš si tedy zvolit rozvrh od pondělí do čtvrtka, do středy, někomu dokonce vyhovuje všechny hodiny stihnout za dva dny. Můžeš si tedy rozvrh maximálně přizpůsobit svému životnímu stylu. Někdo se dobře učí ráno, jiný rád dlouho spí a samozřejmě je také přirozené rozvrh přizpůsobit dojíždění. Tvorba rozvrhu má dvě fáze – návrh a samotný zápis vybraných termínů cvičení do ISITu.

1. Fáze - navrhování rozvrhu

V tomto kroku si připravíš předlohu pro zapisování předmětů. Je třeba zkontrolovat všechny dostupné termíny cvičení, vybrat pedagoga, zakomponovat přednášky, které chceš navštěvovat a vyhradit také čas například na pohybové aktivity a následnou cestu z tělocvičny do školy, či naopak. Kromě povinných předmětů si můžeš zapsat i některé nepovinné. Ty slouží hlavně pro získání potřebných kreditů, ale také tě mohou zajímat, či jiným způsobem naplňovat. I pro tyto předměty je třeba vyhradit v rozvrhu čas.

Vytištěný rozvrh, který obdržíš na zápisu, je pouze orientační a slouží jako předloha, jak by to asi také mohlo vypadat, neobsahuje ale všechny nabízené termíny jednotlivých předmětů, jiných je tam naopak až moc, na první pohled to vypadá, že budeš ve škole od rána do večera, ale stačí se jen trochu rozkoukat a hned zjistíš, že to tak hrozné zdaleka nebude, tak se nelekej.

Pro začátek je dobré vytvořit si tabulku a následně přidávat hodiny. Nespoléhej pouze na tištěný rozvrh. Všechny termíny si pro jistotu zkontroluj zde: http://fim.uhk.cz/rozvrhy/fim.htm. Dále je třeba do rozvrhu umístit přednášky. U většiny předmětů je přednáška pouze v jednom termínu nemůžeš si tedy zvolit, kdy ji chceš navštěvovat. Sepiš si seznam všech předmětů, které máš zapsané na tento semestr (včetně nepovinných) a umísti si do rozvrhu přednášky. Potom už jenom hledáš, kdy se konají různá cvičení a vybíráš z nich ta, co se ti do rozvrhu hodí nejvíce.

Doporučuji tabulku tvořit v nějakém editoru, například MS Excel, protože je pravděpodobné, že najednou zjistíš, že tohle se ti vlastně nehodí, přemažeš to na něco jiného, a to jde na papíru těžko. Hotovo máš ve chvíli, kdy máš v rozvrhu umístěna cvičení ze všech předmětů. Pokud nevíš, kterého pedagoga z nabídky si máš vybrat, nebo kde najít další užitečné studijní materiály a odpovědi na své otázky, můžeš hledat inspiraci na neoficiálním studentském fóru UHK – Krajtě viz http://krajta.com/index.php.

2. Fáze – zápis vybraných termínů v ISITu

Ve chvíli, kdy máš rozvrh sestavený, chybí ti poslední krok k jeho dosažení – samotný zápis cvičení v ISITu. Je třeba zjistit si, kdy se tvorba rozvrhů spouští a v té chvíli se zapisováním začít. O termíny se vždy strhne veliký boj a rozhodují vteřiny. Velice důležité je zvolit si posloupnost, v jaké budeš cvičení zapisovat. To můžeš posoudit podle toho, jaká je kapacita cvičení a zda bude termín žádaný (například cvičení pozdě večer nejspíše moc atraktivní nebudou, můžeš je tedy zapsat nakonec).

Dále si dej pozor, že se na některé předměty přihlašuje do ISITu dříve, než v den určený studijním oddělením například předmět POHA 1-6, nebo jiné volitelné předměty. Kdy se chceš na určitý předmět přihlásit zjistíš v detailu události v kolonce Možné přihlášení/odhlášení. Při zapisování také nespoléhej na to, že Ti přihlašování přímo v budově školy zaručí úspěch - už se stalo, že kvůli přetížení spadla celá školní síť, dokonce i vypadl proud, a nakonec na tom vydělali ti, kteří se přihlašovali z pohodlí domova.

V neposlední řadě je třeba nespoléhat na to, že se ti podaří všechny předměty zapsat tak, jak si přeješ. Především pokud jsi v prváku, bude s tebou spousta studentů o místa soupeřit a úspěch není zaručen. Proto doporučuji vytvořit si i nějaký alternativní rozvrh, nebo alespoň seznam alternativních termínů pro každé cvičení, pro případ, že by se ti nepodařilo zapsat původní.

Ukázka hotového rozvrhu:
Zde si můžeš stáhnout šablonu pro tvorbu vlastního rozvrhu: Šablona

Animace a návody

Úspěšnost sestavení rozvrhu

Abyste měli představu, jak velká je úspěšnost při sestavování rozvrhů, přikládám graf, který jsem sestavila z odpovědí studentů prvních ročníků v roce 2013. Studenti odpovídali na otázku: „Jak se mi podařilo sestavit rozvrh“ a vybírali z možností výborně, dobře, středně, minimálně, vůbec.