Image 1

Aktivita č. 1

Návrh nové architektury jednotlivých předmětů s matematickým obsahem

více »
Image 2

Aktivita č. 2

Příprava e-learningových podpor výuky se zakomponováním úpravy studia ve smyslu studijních výsledků

více »
Image 3

Aktivita č. 3

Pilotní běh výuky podle navržených inovací, zkoušení, sběr poznatků, dotazníkové šetření

více »
Image 4

Aktivita č. 4

Příprava studijních materiálů a materiálního zabezpečení inovované výuky

více »
Image 5

Aktivita č. 5

Evaluace, závěrečný workshop, záznam výsledků, tištěný výstup, statistiky

více »

O projektu

Popis projektu

Žadatel projektu
Název subjektu: Univerzita Hradec Králové
Oficiální adresa:
Kraj: Královehradecký kraj
Okres: Hradec Králové
Část obce: Hradec Králové
Ulice: Rokitanského 62/26
PSČ: 500 03
Právní forma: Vysoká škola
 
Partner projektu
Název subjektu: VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ-TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
Oficiální adresa:
Kraj: Moravskoslezský                                 
Okres: Ostrava-město
Část obce: Poruba
Ulice: 17. listopadu 2172/15
PSČ: 708 00          
Právní forma: Vysoká škola

Cíle projektu:

Cílem projektu je pomocí reformy výuky předmětů matematického obsahu inovovat studijní programy Systémové inženýrství a informatika (B6209, N6209, M6209), Aplikovaná informatika (B1802, N1802), Ekonomika a management (B6208), které se realizují na FIM UHK. V těchto studijních programech studuje aktuálně asi 2300 studentů. Naplněním cíle získá budoucí absolvent FIM lepší osobnostní výbavu, zejména kreativitu a adaptabilitu při vstupu do zaměstnání, a tím i lepší pozici na trhu práce. Ambicí projektu je dosažení vyšší efektivity učení se předmětům s matematickým obsahem. Základní cíle projektu:
-Inovace předmětů z hlediska obsahu a moderních vyučovacích metod
-Zkvalitnění všech druhů podpory samostatného studia, zejména e-learningové
-Zavedení moderních metod do testování a hodnocení výsledků studia
Projekt bude orientovat výuku na výsledky studia (Learning Outcomes) v KA:
-Identifikace a analýza podstaty neúspěšnosti ve studiu, šetření aktuálního stavu a stavu z minulých akademických let
-Definování obsahu výuky, požadovaných výsledků studia (Learning Outcomes)
-Nastavení kreditového ohodnocení výsledků studia podle studijní zátěže
-Formulování strategie výuky a vlastního učení se, aby mohly být výsledky studia dosaženy
-Návrh inovací
-Metodické návody pro reformu pedagogických postupů: výběr odpovídajících výukových metod, úprava sylabů předmětů, návrh metod testování a zkoušení, zavedení systému konzultací, zavedení studijního poradenství
-Příprava výukových materiálů v písemné a elektronické formě: testy, příručky, výukové texty, e-learningové kurzy v optimálním tvaru, s využitím zakoupeného softwaru
 
-   Návrh metod zpětné vazby
-   Monitorovací aktivity (dotazníkové šetření, testy, cílené dialogy se studujícími)
-   Publicita činností (průběžně), pro studující poskytnutí příkladů dobré (i nevhodné) praxe.
Uskutečněním navrhovaných inovací bude naplněn jeden z předpokladů k získání ECTS Label, o který hodlá UHK v budoucnu usilovat.

Zdůvodnění potřebnosti:

Matematické vzdělávání prošlo a prochází na středních školách v ČR řadou změn, viz např. Rámcové vzdělávací programy (http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma). Z pohledu výuky matematiky na vysoké škole je významné, že v minulých letech došlo na středních školách jednak k výraznému rozšíření nabídky možnosti studia oborů zakončených maturitou, ale obecně dochází k výraznému snižování povinné hodinové dotace předmětu matematika. FIM UHK reaguje na tuto situaci a v předmětech matematické povahy byla provedena řada dílčích změn, viz projekt FRVŠ s názvem Příprava a zavedení nového předmětu Úvod do matematiky s podporou informačních technologií a také výroční zprávy UHK i FIM (www.uhk.cz).
Opatření, které je nutné v předmětech matematické povahy provést, si však žádají hlubší analýzu a komplexní přístup. Od absolventů FIM se v jejich profesní praxi vyžaduje schopnost pracovat s daty a informacemi, ale také exaktní a kvantitativní uvažování. Předměty matematické povahy poskytují k tomu nejen všeobecné a nezbytné základy, ale také nenahraditelné nástroje pro podporu rozhodování. Studijní návyky ze studia matematiky jsou přitom podle výsledků výzkumů přenosné i pro studium jiných disciplin a mohou přispět k vyšší míře úspěšnosti studujících celkově. Proto je předkládaný projekt pro FIM UHK potřebný.
Ambicí projektu je dosažení vyšší efektivity v učení se, zejména v předmětech s matematickým obsahem, a lepší zacílení znalostí vyžadujících zvládnutí matematických principů pro studenty studijních programů FIM. Projekt je také snahou naplnit výzvu obsaženou v dokumentu Strategický rámec evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy do roku 2020 (http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/com865 cs.pdf). Součástí Strategického cíle 3 tohoto dokumentu je snaha omezit předčasné odchody ze vzdělávána jednou z prioritních oblastí pro r. 2009-11 je Strategický cíl 2 týkající se zlepšení kvality a efektivity vzdělávání a odborné přípravy.

Popis cílové skupiny:

Cílovou skupinu tvoří studující FIM UHK, kteří ve svých studijních plánech mají zapsané předměty s
matematickým obsahem, odhad velikosti cílové skupiny je 1500 studentů vjednom akademickém roce. Jde o
studenty ve studijních programech
Systémové inženýrství a informatika (akreditace v bakalářském, magisterském i doktorském stupni studia ve
formě prezenční i kombinované),
Aplikovaná informatika (bakalářský stupeň, navazující magisterský stupeň v prezenční i kombinované formě),
Ekonomika a management (bakalářský stupeň v oborech finanční management ve formě prezenční i
kombinované, sportovní management ve formě prezenční).
Celkově se vyučuje v programech 12 předmětů s matematickým obsahem.
Potřeby této cílové skupiny (základní potřeba: úspěšnost ve studiu, jeho částech):
-pozitivní motivace ke studiu
informace o tom, co je výstupem studia a co studiem získají
co jsou výsledky studia (learning outcomes)
kvalitní výuka v účelném studijním prostředí s kvalitním studijním zázemím (kapacitně postačující posluchárny technicky vybavené, PC vybavení, přístup do počítačové sítě, software, přístup do elektronického výukového systému, knihovna s dostatkem studijní literatury, týdenní rozvrh, sociální servis)
informace o organizaci studia, o podmínkách absolvování předmětů
informace, jak studovat a jak postupovat v případě dílčích neúspěchů
Tyto potřeby jsou vyučujícími dlouhodobě identifikovány, zjištěny dotazováním u studentů skupinově i jednotlivě a nepřímo výstupy ze studia. Aktuální potřeby, případně subjektivní potřeby nebo potřeby jinak znevýhodněných studujících jsou průběžně sledovány a jsou zaznamenány také v šetřeních kvality výuky.Výuka bude nastavena tak, aby při splnění cílů respektovala potřeby studentů. Modularizace výuky umožní studujícím sestavovat studijní plány s potřebnou mírou flexibility, což má podstatný význam např. v kombinované formě studia. Do projektu bude zapojeno v každém akademickém roce asi 1500 studentů.

Zapojení a motivace cílové skupiny:

Klíčovými aktéry pro vytváření motivace cílové skupiny jsou vyučující: všichni mají aktuální informace o míře studijní úspěšnosti a jejich vnitřní motivace plyne především z poslání učitele. Tato motivace bude podpořena jednak získáním praktických návodů, jak orientací na studijní výsledky zvýšit efektivitu vzdělávání, získají také didaktickou a softwarovou podporu a finanční ocenění práce.
Motivace cílové skupiny bude stěžejním úkolem především pro pedagogy zapojené do projektu. Bude spočívat v předložení a hlavně v provádění systémového řešení problému nepostačující úspěšnosti ve studiu. Vyučující může pomocí výukových technologií poskytnout studujícím vhled do obsahu a organizace studia hned na začátku semestru, nastavit prostředí studia a uvádět příklady dobré praxe v souladu s cíli předmětů průběžně. Dílčí úspěchy nebo naopak neúspěchy budou řešitelné rámcem modularizace studia.
Orientace projektu na zachycení problémové skupiny méně úspěšných studentů je pro fakultu významná. Studující v úvodních semestrech už jsou příjemci investice: seznámili se s prostředím, mají základní představu o organizaci studia, škola jim poskytla systémově neomezený přístup ke studijním materiálům, dostalo se jim akademických výhod i sociálního začlenění. Jsou ve výhodnějším postavení než zatím neznámý budoucí uchazeč a i při trvajícím riziku neúspěchu je vhodné počáteční vklad instituce doplnit cílenými kroky.
Je významné, že v týmu řešitelů budou zapojeni i pedagogové, kteří jsou sami absolventy FIM nebo některé fakulty UHK. Vyučující v rámci svých pedagogických přístupů využijí příležitost sdělit a prokázat účinek inovací na kvalitu studia, na zvýšení efektivity studia a posléze zejména na kvalitu zaměstnatelnosti.
Studenti budou zapojeni do evaluace jednotlivých kroků reformování předmětů v kratších i delších časových obdobích pomocí dotazníkových šetření i řízenými dialogy; motivací je také předpokládaný zájem o možnost ovlivnit výukový proces a jeho inovace.

Přínos pro cílovou skupinu:

Hlavním přínosem je celková úspěšnost ve studiu spolu s vyšší efektivitou učení se, vedoucí k lepšímu uplatnění se na trhu práce a vyšší míra profesní adaptability v prostředí znalostní společnosti. Při výuce s orientací na studujícího bude jádro činností spočívat v generování, rozvíjení a udržení vlastních schopností učit se; to je pro vysokoškolského studenta klíčový prvek jeho studia a nabytí této schopnosti slouží jako vklad do LLL. V rámci moderních metod výuky se také uplatní historicky základní princip učení: řízený dialog mezi jeho aktéry.
Přínosem pro cílovou skupinu významným je poznání, že studijní návyky, které studující může získat studiem předmětů s matematickým obsahem, jsou uplatnitelné také ve studiu jiných disciplin, proto mohou přispět k vyšší míře úspěšnosti studujícího celkově. Řešitelé budou prohlubovat mezioborovou spolupráci, aby byli plně seznámeni s požadavky na úspěšnost studia jiných disciplin.
Snahou řešitelů projektu je poskytnout cílové skupině také poznání podstaty exaktnosti matematických postupů v řešení problémů praxe manažera nebo informatika a podat jim metody nebo návody, jak je možné ji včlenit a uplatnit v těchto oblastech. Kultivací myšlenkových pochodů a praktickou aplikací strukturního přístupu v řešení problémů umožní úspěšným i špičkovým studentům orientovat se v metodách studia a později v problematice profesní praxe.
Studující dostanou vhled do moderních vzdělávacích metod a sami se stanou jejich aktéry, získají moderní studijní programy, přístup k literatuře a softwarovým nástrojům. Pokud budou ve své profesní praxi působit na manažerských pozicích, mohou i v těchto rolích uplatnit poznatky nabyté z vlastního vzdělávání. Je významné, že v průběhu předpokládaného řešení projektu dojde v r. 2010 k vyhlášení společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání (EHEA) a vzdělávací instituce nebo i samotní zaměstnavatelé budoucích absolventů UHK budou motivováni k novým úkolům plynoucím z této integrace.

Popis přidané hodnoty projektu, v čem je inovativní:

Projekt je inovativní zejména v následujících oblastech:
-    Je kompetentní reakcí na řešení problému zvýšení úspěšnosti ve vysokoškolském studiu prostřednictvím reformy předmětů s matematickým obsahem.
-    Reaguje specifickým a účelovým způsobem na společenské požadavky věnovat se vzdělávání v exaktních a přírodovědných oborech, ale současně jsou v něm zakomponovány prvky obecně možného přístupu ke vzdělávání vycházející z ověřené zkušenosti vysokoškolských institucí.
-    Přináší novou metodiku na úpravu vnitřní struktury předmětů s matematickým obsahem vyučovaných ve studijních programech na FIM s cílem zvýšení míry úspěšnosti studujících ve studiu matematických předmětů i ve studiu obecně, a tím přispívá ke kvalitní zaměstnatelnosti absolventů.
 
-Inovace spočívá v zavedení výuky a jejího hodnocení podle orientace na výsledky studia (Learning Outcomes).
-Výuka bude realizována se zaměřením na studujícího, a to v souladu s cíli Boloňského procesu i za horizont roku 2010 (trendy, statistiky, přehledy, stocktakings, metodické příručky: www.bologna.msmt.cz, http://tuning.unideusto.org/tuningeu, http://www.acm.org/education). Tím dává do souladu výuku poskytovanou na FIM s cíli Boloňského procesu.
 
-    Vytváří nově koncipované a strukturované e-learningové opory studia na bázi nové metodiky.
-    Na principech předmětů s matematickým obsahem poskytne úspěšným i špičkovým studentům orientaci v moderních metodách studia.
 
Podílí se na tvorbě osobnostních předpokladů přijímatele pro jeho další studium v jiných formách celoživotního vzdělávání (LLL).
Dává studentům formu přípravy na mobilitu v rámci vysokoškolského studia a možnost aplikování nabytých výsledků studia včetně jeho stylu v jejich budoucí praxi a tím ovlivnit zaměstnatelnost.
V instituci vytváří předpoklady pro uplatnění metod projektu vjiných formách celoživotního vzdělávání (LLL).

Vazby na jiné projekty:

Projekt účinkem na vlastní cílovou skupinu bude působit také ve vazbě na připravované projekty v rámci OP VK pro inovaci studia na FIM se zaměřením na jiné cílové skupiny. Z hlediska vlastního specifického obsahu zaměření na předměty s matematickým obsahem je projekt autonomní. Předpokládá se výměna informací o obsahu a organizaci projektů na úrovni řešitelských týmů a také na úrovni vedení fakulty. Rovněž se předpokládá manažment řízení projektu a vhodné načasování vlastních činností projektu tak, aby nedocházelo k jejich případným nevhodným překrýváním s dalšími projekty řešenými na FIM, ale naopak ke koordinaci činností vyžadujících např. práci s cílovými skupinami.
Projekt bude propagován i na dalších fakultách a pracovištích UHK a také na pracovištích partnera. Bude uskutečněna řízená výměna informací, aby bylo možné identifikovat, ve kterých oblastech je možné uplatnit metodiku a výstup projektu. Na druhou stranu, snahou řešitelů projektu bude implementovat do projektu zkušenosti z minulých projektů řešených na UHK nebo jiných činností v inovacích, zejména za účelem přípravy UHK na získání ECTS Label. Budou využívány obvyklé formy spolupráce zavedené na UHK (semináře, pracovní setkání, sdílení informací přes web UHK, fakult a pod.).

Vnitřní postupy řízení a organizace:

Projekt bude spravován ve smyslu zákonu č.320/2001 (zákon o finanční kontrole) ze dne 9. srpna 2001. Bude řízen podle pravidel vnitřního kontrolního systému platného na UHK, který je stanoven Rektorským výnosem 17/06, dále podle Spisového a skartačního řádu uvedeného v Rektorském výnosu 8/07 a jejich budoucími novelami a rovněž pravidly obsaženými v dokumentu Příručka pro příjemce z programu OP VK.
Řízením se bude zabývat realizační tým projektu:
-na manažersko-administrativních pozicích: koordinátor projektu, koordinátor aktivit projektu, manažer projektu (2 osoby), finanční manažer, administrátor klíčové aktivity, ICT specialista, administrativní pracovník;
-na odborných pozicích: lektor (14 osob), garant studijního programu (3 osoby), metodik (8 osob), rada studijních programů (9 osob).
Úkoly pro některé členy realizačního týmu - pedagogické pracovníky FIM UHK přirozeně plynou z naplňování obsahu práce v obou pozicích.
Úkolem realizačního týmu bude:
-návrh a realizace jednotlivých klíčových aktivit projektu;
-monitorování projektu ve všech jeho etapách s důrazem na kontrolu plnění stanovených specifických cílů, průběžnou kontrolu financování projektu, kontrolu očekávaných výsledků a plnění časového harmonogramu projektu;
-sledování modifikací věcné náplně inovovaných studijních předmětů, a tím i studijních programů, v korespondenci a v souladu s aktuálně platnou akreditací těchto studijních programů;
-řízení dalších účastníků projektu;
-práce na tvorbě a schvalování monitorovacích zpráv;
-provádění průběžné a závěrečné evaluace probíhajících nebo ukončených etap projektu; kontrola kvality inovací předmětů, kontrola kvality připravených výukových opor;
-kontrola úrovně pilotního ověření inovovaných předmětů;
-práce na publicitě projektu;
-kontrola ekonomického vedení a administrace projektu.
 

Území dopadu a realizace

Kód území dopadu: CZ052
Název území: Královehradecký kraj
Spadá pod: Severovýchod
 

Zkušenost žadatele projektu s prací s cílovou skupinou

Výuka předmětů s matematickým obsahem probíhá na FIM od založení FIM v r. 1993. St. program Systémové inženýrství a informatika má akreditaci v bakalářském, magisterském i doktorském stupni studia ve formě prezenční i kombinované. St. program Aplikovaná informatika je akreditován v bakalářském i navazujícím magisterském stupni studia v prezenční i kombinované formě. V obou st. programech jsou předměty matematické povahy součástí studia. St. program Ekonomika a management má tři obory s akreditací v bakalářském stupni studia; v oborech finanční management (forma prezenční i kombinovaná), sportovní management (forma pouze prezenční) jsou tyto předměty součástí studia. Cílovou skupinu tvoří studenti FIM, kteří si v průběhu trvání projektu zapsali alespoň jednou alespoň jeden z vyjmenovaných 12 předmětů s matematickým obsahem. Velikost cílové skupiny je asi 1500 osob ročně a představuje asi 65 % ze všech studentů FIM. Výuka kontaktní je podpořena elektronickou formou. Předměty jsou buď základní kurzy vysokoškolské matematiky, nebo kurzy, ve kterých matematický obsah je pojmově, strukturně a metodami významný pro aplikace v ekonomické a informatické praxi. Studující mají přístup do elektronického výukového systému na FIM. K dispozici je dostatek klasických studijných materiálů v jazyku českém i anglickém, prostředí WebCT umožňuje využívat nástroje určené ke komfortu studia, učebné texty, komunikace a evidence dosažených výsledků. FIM má zavedený systém pro zkoumání kvality studia, v němž jsou aktivně zapojeni i studenti. Zástupci studentů v Radě studijních programů jsou kompetentní vyjádřit se ke tvorbě a aktualizaci studijních plánů. Prostor účasti studentů na obsahu a organizaci studia je v jejich zastoupení v AS FIM.
V inovacích výuky se využívají zkušenosti z mobilit a z partnerských kontaktů s vysokými školami v zahraničí. Vliv plyne také z výuky matematických předmětů v jazyku anglickém. Přínos poskytují výstupy projektů FRVŠ řešených na FIM v minulých letech.
 

Zdůvodnění zapojení partnera do projektu (předchozí spolupráce):

Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava a její součásti spolupracuje s UHK v oblasti vědecko­výzkumné a pedagogické s účinkem ve všech stupních VŠ vzdělávání - bakalářském, magisterském i doktorském. Pracovníci UHK a VŠB - TU Ostrava se účastní odborných konferencí a aktivně kooperují také v relevantních profesních organizacích.
Speciálně je pro projekt velmi významné, že partner má přímé a dlouhodobé zkušenosti s inovacemi předmětů s matematickým obsahem, a to také z úspěšného řešení vlastních projektů. Proto je VŠB - TU Ostrava v předkládaném projektu UHK kvalifikovaným spolupracujícím subjektem.

Popis zapojení partnera:

Odborní pracovníci VŠB Ostrava se budou podílet na aktivitách a tím na realizaci projektu formou vypracování průběžných a závěrečných hodnocení výstupů projektu - návrhu nové architektury jednotlivých studijních předmětů s matematickým obsahem, inovovaných studijních předmětů a jejich e-learningových a tištěných opor. Budou se účastnit na realizaci závěrečného workshopu a předpokládá se účast na odpovídajících formách publicity projektu. Přitom se využijí a zhodnotí jejich vlastní zkušenosti z analogických projektů, a to jak odborné, tak organizační. UHK poskytne partnerům výstupy z projektu k implementaci nebo aplikacím ve výukových a jiných odborných činnostech partnera na mateřské instituci.

Zkušenost s prací s cílovou skupinou:

Vzhledem na zaměření výuky na VŠB - Technické univerzitě Ostrava má partner dlouhodobé a přehledné zkušenosti s výukou vysokoškolských studentů, což je cílová skupina projektu REFIMAT, které jsou analogické jako na FIM UHK Obecně se VŠB - TU Ostrava také potýká s fenoménem neúspěšnosti studujících v matematických disciplinách, aplikuje pedagogické i organizační přístupy s cílem jejího omezení a dlouhodobě usiluje o modernizaci a inovaci výuky. Na odborných pracovištích ve výuce předmětů studia s matematickým obsahem se rovněž věnuje jejímu vedení s využitím moderních ICT prostředků. VŠB-TU používá ve výuce několik LMS a projekt využije zkušenosti partnera i v této oblasti.
 
 
 
EFS Logo