Image 1

Aktivita č. 1

Návrh nové architektury jednotlivých předmětů s matematickým obsahem

více »
Image 2

Aktivita č. 2

Příprava e-learningových podpor výuky se zakomponováním úpravy studia ve smyslu studijních výsledků

více »
Image 3

Aktivita č. 3

Pilotní běh výuky podle navržených inovací, zkoušení, sběr poznatků, dotazníkové šetření

více »
Image 4

Aktivita č. 4

Příprava studijních materiálů a materiálního zabezpečení inovované výuky

více »
Image 5

Aktivita č. 5

Evaluace, závěrečný workshop, záznam výsledků, tištěný výstup, statistiky

více »

Klíčové aktivity

Aktivita č. 01

Název klíčové aktivity:
 
1. Návrh nové architektury jednotlivých předmětů s matematickým obsahem
 
Na realizaci se podílí:
 
Univerzita Hradec Králové
 
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
1.1.    M1-M2: Úvodní workshop o cíli projektu: uvedení do problematiky, setkání všech zúčastněných na projektu s proděkany FIM. Přehled nutných činností a participace podle způsobu zapojení, vymezení rolí účastníků (koordinátor, koordinátor aktivit).
1.2.    M1-M4: Šetření aktuálního stavu, stavu z minulých akademických let. Hodnocení příčin neúspěšnosti -garanti předmětů, lektoři (zdroje: informační systém FIM, fakult VŠ v ČR).
1.3.    M1-M5: Analýza případů úspěšnosti, vazby na profil absolventa a výstupy studijních programů. Zakoupení knižních publikací pro didaktické využití v projektu, softwaru pro editaci mat. textů (koordinátor, koordinátor aktivit).
1.4.    M1-M5: Úvodní činnosti: definování obsahu výuky v rámci studijních programů, vazby na jiné předměty ve studijních programech a jejími požadavky, splnění podmínek pro soulad s rámcem vymezeném platnou akreditací (garanti st.progr).
1.5.    M3-M5: Definování a formulování požadovaných výsledků studia (Learning Outcomes, studium a aplikace metodických a webových zdrojů), distribuce podkladů (koordinátor, koordinátor aktivit, admin. KA).
1.6.    M6: Formulování strategie výuky a učení se. Krátký workshop, závěry pro další činnosti (koordinátor, koordinátor aktivit).
1.7.    M3: Zakoupení 3 PC/notebooků, 2 netbooky pro mobilní komunikaci (koordinátor, koordinátor aktivit.)
1.8.    M6: Výběr výukových metod, tvorba sylabů jednotlivých předmětů. Sledování naplnění požadavků plynoucí z kvalifikačních rámců ČR i evropských (metodik).
1.9.    M1-M36: Vytvoření webové stránky projektu, její provozování. Informace o projektu v rámci UHK, v médiích (ICT specialista, administrátor KA).
 
Výstup klíčové aktivity:
 
Sestavení analýzy úspěšnosti/neúspěšnosti ve studiu v předmětech s matematickým obsahem; analýza důsledků ve studiu podle studijních programů obecně (doložitelnost: písemný záznam jednání, záznam na web stránce projektu).
Proškolení celého pracovního týmu o principech práce v projektu, zejména o inovacích postupu ve výuce a jejím hodnocení z hlediska orientace studia na výsledků studia (learning outcomes); využití existující literatury (domácí, zahraniční) a návodů zejména z dokumentace úspěšně implementovaných postupů v rámci boloňských iniciativ; definování postupů a vytvoření výchozí pozice pro práci celého týmu, vymezení rolí členů týmu; formulování strategie činnosti v projektu; stanovení principů spolupráce členů týmu a koordinace činností týmu (doložitelnost: písemný záznam jednání).
Vytvoření návrhu inovované struktury pro každý z jednotlivých studijních předmětů s matematickým obsahem na základě metodických postupů pro definování a včlenění výsledků studia - learning outcomes (doložitelnost: součást agendy projektu - dokumentace v písemné formě, web stránka projektu).
Vytvoření inovovaných sylabů jednotlivých předmětů (doložitelnost: součást agendy projektu - dokumentace v písemné formě, web stránka).
Vklad nutných informací o studiu do informačního systému pro studium v následujících akademických rocích (dokumentace v informačním systému fakulty).
Zakoupení speciálního editoru pro tvorbu matemat. textů s výstupem pdf, html a pod. (doložitelnost: v použití řešitelů).
Vytvoření interaktivní webové stránky pro projekt, stanovení její struktury a obsahu, přístupu na stránku a její následné plynulé provozování (doložitelnost: funkčnost webové stránky).
Vybavení týmu řešitelů PC a ICT technikou pro účely efektivního vedení projektu a komunikaci. Zakoupení knižní literatury specifického obsahu pro použití do univerzitní knihovny.
Informace o projektu v informačním systému fakulty kvůli publicitě (doložitelnost: web stránka FIM, UHK).

Aktivita č. 02

Název klíčové aktivity:
 
2. Příprava e-learningových podpor výuky se zakomponováním úpravy studia ve smyslu studijních výsledků
 
Na realizaci se podílí:
 
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ-TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
Univerzita Hradec Králové
 
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
 
2.1.    M7: Metodické a technické poradenství k přípravě e-learningových opor pro předměty (koordinátor aktivit, metodik, administrátor KA).
2.2.    M7-M8: Návrh struktury e-learningových opor (koordinátor projektu, koordinátor aktivit, metodik). M7, M19, M31: Příspěvek k úhradě licence na provozování systému LMS (záměr: technologické vylepšení infrastruktury informačního systému FIM pro účely projektu i k jeho efektivnímu provozování na FIM obecně).
2.3.    M7-M8: Návrh metod testování a zkoušení, zda výsledky studia byly dosaženy (koordinátor projektu, koordinátor aktivit, metodik, konzultant).
2.4.    M8-M9: Nákup softwaru pro matematické výpočty a statistické výpočty, instalace (koordinátor projektu, koordinátor KA, ICT specialista).
2.5.    M10-M12: Připravené sylaby, dokumentace jednotlivých předmětů (lektor, metodik).
2.6.    M10 - M12: Příprava webového prostředí pro tvorbu a vložení e-learningových opor k jednotlivým předmětům (ICT specialista, administrátor KA).
2.7.    M10-M17: Vlastní tvorba e-learningových opor pro jednotlivé předměty, spolu 12 předmětů (lektor, metodik).
 
2.8   M6-M33: Aktivní účast na relevantních konferencích a přenos jejich výstupů (konference zaměřené na vyučování matematiky, na kvalitu výuky, její implementaci a kontrolu, na použití moderních ICT ve výuce na VŠ obecně, na naplňování boloňských kritérií ve vysokoškolském vzdělávání, na metody e-learningu a pod.) v ČR, v zahraničí v EU (lektoři, cca 14 konferencí).
2.9   M18: Recenze e-learningových opor (konzultant).
 
Výstup klíčové aktivity:
 
Na základě metodického a technického poradenství s využitím didaktické literatury je vytvořen postupně návrh nové struktury e-learningových opor sloužící obecně k přípravě e-learningových opor pro jednotlivé předměty (doložitelnost: webová stránka projektu, součást agendy projektu - dokumentace v písemné formě).
Je vytvořen také nový návrh metod testování a zkoušení, aby bylo možné testovat, zda výsledky studia byly dosaženy (doložitelnost: webová stránka projektu, součást agendy projektu - dokumentace v písemné formě).
Zakoupen matematický software (pro numerické a symbolické výpočty) a statistický software, instalace, použitelnost pro vyučující.
Zakoupené usb (v používání řešitelů projektu).
Celouniverzitně používaný e-learningový systém (LMS) vyžaduje jednak příspěvek na každoroční licenci, ale rovněž na integraci se systémem studijní agendy fakulty - tato integrace zvýší úroveň informovanosti a efektivnost práce pedagogů a odstraní jeden ze zdrojů zanášení chybných údajů evidence.
Jsou připraveny sylaby jednotlivých předmětů a jejich dokumentace v požadované formě. Inovovaná forma obsahuje studijní výstupy (doložitelnost: webová stránka projektu, součást agendy projektu - dokumentace v písemné formě).
Je připraveno prostředí pro tvorbu e-learningových opor, vyžadující použitelnost nástrojů pro použitelnost metod. Jsou připraveny e-learningové opory jednotlivých předmětů. Probíhají konzultace s partnery, recenze e-learningových opor (doložitelnost: v písemné dokumentaci projektu).
Výsledky jsou průběžně prezentovány na relevantních konferencích, odtud také přínosný odborný materiál pro aktivity projektu (doložitelnost: cestovní zprávy zúčastněných).
Činnosti jsou zaznamenány v dokumentaci projektu především na jeho webové stránce.

Aktivita č. 03

Název klíčové aktivity:

 

3. Pilotní běh výuky podle navržených inovací, zkoušení, sběr poznatků, dotazníkové šetření
 
Na realizaci se podílí:
 
Univerzita Hradec Králové
 
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
 
Pilotní běh výuky podle inovací:
V průběhu 2 semestrů proběhne výuka v pilotním režimu podle připravených e-learningových opor ve všech inovovaných předmětech, včetně udělování zápočtů nebo vykonání zkoušek. Z výuky a jejího hodnocení bude proveden sběr poznatků a závěry. Reakce cílové skupiny bude monitorována na webových stránkách jednotlivých předmětů v průběhu obou semestrů. Po monitorovacích aktivitách pilotní výuka bude probíhat opakovaně, reflektujíce případné změny.
3.1.   M19-M23: Výuka, poznatky a závěry (lektor, metodik).
3.2.   M23-M24: Zápočty, zkoušky; poznatky a závěry (lektor, metodik).
3.3.   M19-M24, M31-M36:   Průběžné monitorování výuky a monitorování webových stránek jednotlivých předmětů, případná úprava nástrojů výukového prostředí (administrátor KA, ICT specialista).
3.4.   M25-M29: Výuka, poznatky a závěry (lektor, metodik).
3.5.   M29-M30: Zápočty, zkoušky; poznatky a závěry (lektor, metodik).
3.6.   M25-M30: Průběžné monitorování výuky a monitorování webových stránek jednotlivých předmětů, případná úprava nástrojů výukového prostředí (administrátor KA, ICT specialista).
Na aktivitě trvající 2 semestry se bude pracovat s celou cílovou skupinou (podle rozvrhů a rozložení výuky do jednotlivých semestrů). Na popsaných činnostech se budou podílet všichni vyučující předmětů, poznatky a závěry vykonají souhrnně metodici, a to jako závěry z poznatků vyučujících a také podle výzkumu v cílové skupině (dotazníkové šetření, dialog, diskuse na webových stránkách e-learningových opor předmětů).
 
Výstup klíčové aktivity:
 
Výstupem aktivity bude vedení výuky jednotlivých předmětů v průběhu 2 semestrů, a to v pilotním režimu, resp. zejména její monitorování. Bude postupovat podle e-learningových opor ve všech inovovaných předmětech, tyto budou mít k dispozici všichni příslušníci cílové skupiny (dokumentace: podle zapsání do výuky předmětů a počtu přístupů na webové stránky jednotlivých předmětů).
Z inovované výuky a jejího hodnocení bude vyhotoven v písemné a elektronické formě proveden sběr poznatků a závěry, zejména z hlediska úspěšnosti/neúspěšnosti studia (doložitelnost: agenda projektu písemná, elektronická; výstup informačních systémů FIM).
Monitorování reakcí cílové skupiny na webových stránkách jednotlivých předmětů v průběhu obou semestrů bude základem pro studii a tato bude v elektronické formě poskytnuta vyučujícím pro zpětnou vazbu (doložitelnost: webová stránka projektu).
Zakoupené notebooky slouží pro flexibilní práci s učebními materiály v průběhu řešení projektu (doložitelnost: evidence zakoupeného majetku).

Aktivita č. 04

Název klíčové aktivity:
4. Příprava studijních materiálů a materiálního zabezpečení inovované výuky
 
Na realizaci se podílí:
 
Univerzita Hradec Králové
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ-TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
 
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
 
Činnosti v této klíčové aktivitě budou koncentrovány na přípravu studijních příruček pro inovované předměty, a to v tištěné podobě, pro alespoň 8 z inovovaných 12 předmětů s matematickým obsahem, s relevantním využitím studijních textů připravovaných nebo už existujících v elektronické podobě. Předpokládá se součinnost týmu řešitelů kvůli harmonizaci formální i obsahové struktury textů, aby odpovídaly formálním i obsahovým záměrům projektu. Předpokládá se použití editorů pro psaní matematických textů a pro grafiku.
Texty ve studijních příručkách budou napsány s formálními prvky distančního vzdělávání a budou mít strukturu odvozenou od orientace na studujícího a na studijní výsledky jako vlastní cíle učení se; jejich rozsah bude odvozen od charakteru předmětu, formálně budou mít kromě teoretické části také dostatečné množství úloh pro samostatnou práci a pro vlastní testování studujícího. V pilotním běhu výuky budou tištěné studijní texty (s výdaji za tisk hrazenými z rozpočtu projektu) k dispozici studentům zdarma.
Za účelem výuky počínaje pilotním během bude modernizována jedna PC učebna na FIM UHK s vybavením novými počítači v počtu 21 kusů.
4.1.    M10-M24: Příprava textů studijních příruček pro studium inovovaných předmětů včetně jejich tisku (lektoři, koordinace: metodik, koordinátor projektu, koordinátor aktivit, spolupráce: ICT specialista, administrátor KA). Zakoupení PC techniky do speciální učebny (koordinátor projektu, koordinátor aktivit, lektoři, ICT specialista, administrátor KA).
4.2.    M25-M30: Recenzní pokračování (konzultant, garant studijních programů), tisk.
 
Výstup klíčové aktivity:
 
Činnost bude koncentrovaná na přípravu studijních příruček pro inovované předměty s matematickým obsahem v tištěné podobě v objemu plánovaném jako minimálně 8 titulů a s odpovídajícím nákladem. Výstupem budou vytištěné studijní opory, které budou poskytnuty studentům pilotního běhu výuku zdarma; studijní látka bude zpracovaná podle orientace na studijní výsledky, se zakomponováním prvků vhodných také pro studium e-learningovou formou a distanční formou (doložitelnost: vlastní publikace).
Připraví se speciálně vybavená učebna pro pilotní běh výuky (doložitelnost: písmena dokumentace, praktická dostupnost a použitelnost).

Aktivita č. 05

Název klíčové aktivity:
 
5. Evaluace, závěrečný workshop, záznam výsledků, tištěný výstup, statistiky
 
Na realizaci se podílí:
 
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ-TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
Univerzita Hradec Králové
 
Podrobný popis realizace klíčové aktivity:
 
Ověří se účinnost inovací předmětů s matematickým obsahem, bude se sledovat úspěšnost ve studiu, vytvoří se nástin dalšího vedení výuky, uskuteční se workshop věnovaný všem jednotlivým složkám projektu. V rámci aktivity se bude propagovat studium na FIM mezi potenciálními zájemci a v odborné veřejnosti, budou poskytnuty informace o existenci inovovaného přístupu k předmětům s matematickým obsahem; proběhne informování laické veřejnosti, propagace studia na FIM pro možné budoucí uchazeče.
5.1.    M32: Ověření účinnosti projektu: dotazníkové šetření, statistiky (lektor, administrátor KA).
5.2.    M33: Nástin do budoucna, anticipace demografického vývoje a jeho důsledků, možnosti dalších přístupů včetně zhodnocení, zda jednotlivé činnosti vedou ke snaze k získání ECTS Label (konzultant, metodik, garant studijního programu, rada studijních programů, koordinátor projektu, koordinátor aktivit). Případné korekce v postupu, možné reakce podle zpětné vazby (koordinátor projektu, koordinátor aktivit).
5.3.    M8, M9, M20, M21, M32, M33: Prezentace a propagace studia na FIM pro zájemce o vysokoškolské studium: účast na výjezdech na střední školy v regionu, participace na pořádání Dne otevřených dveří - propagační materiály, výstupy projektu (lektoři).
5.4.    M34: Vklad výstupů do informačního systému FIM a UHK za účelem dalšího postupu projektu, publicita výstupů obecně (koordinátor projektu, koordinátor aktivit, administrátor KA, ICT specialista).
5.5.    M34: Workshop s prezentací závěrečných výstupů a poznatků z projektu obecně (koordinátor projektu, koordinátor aktivit, všichni zúčastnění na projektu, konzultant, vedení FIM a UHK).
 
Výstup klíčové aktivity:
 
Ověření účinnosti inovovaného studia předmětů s matematickým obsahem: dotazníkové šetření, statistiky uvádějící sumárně počet studujících zachycených inovacemi (vyučující, dokumentace písemná: podklady koordinátor projektu, manažer aktivit, zpracování administrátor klíčových aktivit), zejména porovnání úspěšnosti/neúspěšnosti s mírou dosaženou před inovací, studijním průměrem. Analýza důvodů neúspěšnosti, prezentování příkladů dobré praxe.
Doporučení postupů do budoucna včetně zhodnocení, zda jednotlivé činnosti vedou ke snaze k získání ECTS Label, informování akademické veřejnosti na FIM, na UHK (doložitelnost: informační systém FIM). Zhodnocení možností aplikovat postupy projektu (metodické, obsahové, organizační) v jiných formách celoživotního vzdělávání.
Pořádání workshopu s prezentací závěrů získaných v průběhu projektu (doložitelný výstup: webová stránka projektu, dokumentace projektu).
 
 
 
 
 
 
EFS Logo