Vypracování seminární práce

Tato sekce zahrnuje podrobný, přehledný a efektivní postup při vypracovávání seminární práce. Jde o hrubý náhled na důležitá pravidla, která je nutno respektovat. Pokud byste se chtěli zabývat vypracováváním seminárních a jiných prací podrobněji, tak doporučuji navštívit Metodologický seminář MES, který je k dispozici ve formě kurzu na stránkách Blackboard všem studentům.

Sekce byla vytvořena za účelem jednoduchého návodu, jehož projití nezabere mnoho času a poslouží tak dobře všem, kteří se seminárními pracemi setkávají poprvé. Každý student vysoké školy dostane zpracovat průměrně 2 seminární práce za 1 semestr. Tyto práce mohou mít přesně stanovené zadání anebo je pouze na studentovi, jak dané téma uchopí. Vyučující většinou dávají studentům okolo 2 měsíců na vypracování a zpravidla bývá, že studující se začne seminární prací zabývat tak 1 až 2 týdny před termínem odevzdání. Kolik času zabere vypracovávání práce záleží na zadání. Důležité je si uvědomit, jaký problém budete v práci řešit a jak ho vyřešíte. Pokud jste si uvědomili tato kritéria, můžete se začít zabývat strukturou vaší práce. V následujících odstavcích se budu snažit o co nejjednodušší doporučený postup v textovém editoru Microsoft Word, nezáleží na verzi. Uvedená verze Microsoft Wordu je 2010.

Hlavní pravidla

Symetričnost

Mohli jste si povšimnout, že v prostředí Wordu je vám nabídnuto pravítko a na něj můžete umisťovat různé zarážky. Je důležité, abyste se podle něho řídili. Při vypracovávání používáte různé úrovně textu, odsazujete pomocí tabulátoru, někdy pomůže i manuální odsazení mezerníkem. Všechen tento text, který je na stejné úrovni (stejný podbod ve struktuře) by měl začínat ve stejné vzdálenosti od levého okraje listu, stejným způsobem i končit. To samé platí pro vložené tabulky, grafy, fotografie, citace, atd. Symetrie je důležitá pro přehlednost, formálnost a tvoří celkový vizuální dojem o práci.

Přehlednost

Studenti by neměli cokoliv ve své práci skrývat, protože se jim to nezdá smysluplné anebo z jiných důvodů. Všechno, co do práce napíšete, by měl být každý schopen vyhledat pomocí obsahu, ve kterém využíváte číslování.

Jasnost

Z nadpisu, obsahu, kontextu by mělo být ihned na první pohled zřejmé, co se bude v textu řešit. Dále využíváte odstavce, kterými oddělujete v textu "novou myšlenku".

Struktura seminární práce

Celou strukturu společně s popisky a praktickými příklady naleznete zde

Vkládání

Citace

Pokud chcete vycházet z nějakého úryvku nějaké odborné literatury, tak se vyplatí daný kus ukázky přepsat do vaší práce. Ale v této chvíli byste se stali „plagiátory cizích textů“, proto zavádíme citace. Přepsaný úryvek jednoduše oddělíme odstavcem a bezprostředně za tento odstavec vložíme citaci. Citace je stejného tvaru, jako je uvedeno v ukázce "Seznam literatury".

Obrázky

Je důležité, aby každý vložený obrázek měl svůj název a byl očíslován (měl svůj popisek), stejně tak
jako u tabulek a grafů. Můžete vkládat snímky z vlastního fotoaparátu, internetových stránek, vytvořené obrázky ze souborů, screenshoty. Obrázky by měly být zarovnány, tak aby bylo jasné, ke které úrovni textu patří. Pokud chcete danému obrázku změnit velikost, tak nedoporučuji ho jednoduše "chytit myší za roh"
a táhnout. V tomto případě můžete narušit poměr rozměrů stran obrázku a zhoršila by se jeho kvalita. Proto používejte klávesu SHIFT, kterou když při táhnutí budete mít přidrženou, tak se obrázek bude zmenšovat/zvětšovat v poměrech svých stran a ty zůstanou zachovány.

Popisky

Jak už bylo nastíněno, popisky dáváme k tabulkám, grafům a obrázkům. Formát takového popisku je již na ukázce: "Praktická část". Při vytváření popisků si dávejte pozor na zarovnání popisku k levé straně vzhledem
k objektu (tabulce, grafu, obrázku). Dále by popisek neměl přesahovat ani z jedné strany délku objektu, pod kterým se nachází. Všimněte si v ukázce: „Praktická část“, jak popisky "nevyčuhují" ani z levé, ani z pravé strany tabulky a grafu. Pokud bude popiska příliš dlouhá a bude přesahovat hrany daného objektu, tak je potřeba manuálně zasáhnout a příslušný popisek odřádkovat.

Vytisknutí a odevzdání

Samotné listy práce můžete vytisknout pomocí obyčejné tiskárny, placené tiskárny ve škole anebo kdybyste chtěli tisknout větší rozměry stránek než A3, tak musíte vyhledat speciální tiskárny u odborníků.

Vytisknuté listy doporučuji vložit do nějaké fólie, abyste se vyvarovali poškození. Dále je dobré si pořídit nějaké desky (velikost podle rozsahu a typu práce), do kterých vložíte jednotlivé listy vaší práce v pořadí podle číslování. Výsledná forma by měla sloužit k jednoduché orientaci ve vaší práci, stránky by měli jít snadno otáčet a čím více budete dbát o estetickou formu práce, tím více můžete zapůsobit na svého vyučujícího, kterému práci budete odevzdávat.

Časté chyby + tipy a rady

Běžně se studentům stává, že vytisknou něco jiného, než původně chtěli. Je možné, že když chcete vytisknout vaší práci a textový dokument přepošlete na jiný počítač s tiskárnou nebo na tiskárnu samotnou, tak může dojít k malým změnám ve formátování celého dokumentu, zvlášť, když na cílovém zařízení je jiná verze textového editoru anebo se jedná o jiný druh textového editoru. V těchtopřípadech si musíte dávat pozor a pro jistotu si např. vytisknout pouze 1 stránku z celé práce a ověřit si správnost. Často to bývá zjevné u vložených tabulek, grafů a obrázků. Obvykle se jedná o chybné odsazení textu, úrovně textu mohou být posunuté, dokonce může být změněn typ písma.
V celé práci byste se měli vyhnout podtrhávání jakýchkoliv nadpisů a textů.
Ojediněle můžete použít podržení u nějakých klíčových slov v textu.
Důležité je, abyste si ohlídali citace vložených textů, které nepatří vám. Pokud zapomenete uvést citaci, tak můžete být označeni za "plagiátory" a vaše práce nebude uznána.